همایش چیستی و چگونگی تحول در علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه ای
محورهای همایش
در این همایش هدف این است که چیستی و چرایی، مبانی، منابع، مسائل و موضوعات و چالشها و راهبردهای تحول در علوم انسانی را از دیدگاه حضرت آیت الله خامنهای از مجموعه گفتهها و نوشتههای ایشان به دست آوریم و چگونگی دستیابی به تحول بر پایه هر یک از مفاهیم ذکرشده را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. در این چگونگی نگاه به الزامات، روشها و مصادیق تحول در علومانسانی در هریک از پنج مفهوم ذکرشده، از دیدگاه نویسندگان مقالات و یا دیگر اندیشمندان مورد توجه میباشد. در بیان چگونگی دستیابی به تحول در هر یک از مفاهیم اصلی ذکر شده، موضوعات پیشنهادی به شرح زیر میباشد:
۱- چیستی و چرایی
جهت دار بودن علومانسانی
نقش علومانسانی در تمدن سازی
اصالت تجربه و علومانسانی سکولار
تاریخ تحول علومانسانی در غرب و تأثیر آن در تمدن سکولار موجود
۲- مبانی
مبانی هستی شناسانه، معرفت شناسانه و روش شناسانه و علومانسانی اسلامی
مبانی ارزششناسی و دینشناسی و علومانسانی اسلامی
اثباتگرایی، تفسیرگرایی، رئالیسم و روشهای انتقادی و علومانسانی اسلامی
تدوین مبادی فلسفی و فلسفه مضاف و علومانسانی اسلامی
۳- منابع
فلسفه و علوم انسانی اسلامی
علم کلام و علوم انسانی اسلامی
فقه و علوم انسانی اسلامی
عرفان و علوم انسانی اسلامی
تجربهگرایی موجود و علوم انسانی اسلامی
۴- مسائل و موضوعات
طراحی سبک زندگی و علوم انسانی اسلامی
طراحی نظام اقتصادی و تحول در علوم انسانی
مدیریت جهادی و تحول در علوم انسانی
نظام تعلیم و تربیت اسلامی و تحول در علوم انسانی
پیشنهاد روششناسی ایجابی متناسب با علوم انسانی اسلامی
۵- چالشها و راهبردها
اسلامی شدن علوم در شکل یا محتوا
مدیریت تحول در علوم انسانی اسلامی
نظام انگیزشی نخبگان و موانع اسلامی شدن علوم انسانی
ارتباط مبنایی حوزه و دانشگاه
چگونگی گفتمان سازی برای پیشبرد تحول علوم انسانی
جایگاه نهادهای رسمی آموزشی در امر تحول علوم انسانی
شناسایی موانع پیشبرد تحول علوم انسانی
۶- سایر موضوعات: همایش از سایر موضوعات مرتبط از جمله موارد زیر استقبال مینماید:
بررسی تحلیلی یا تطبیقی دیدگاههای اندیشمندان مسلمان (امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی، شهید صدر، علامه مطهری و ...) در خصوص هر یک از موضوعات فوق.
چگونگی عملیاتی کردن هر یک از موضوعات همایش
بررسی تحلیلی موانع و یا قابلیتهای هر یک از روششناسیهای علم متداول برای تدوین روششناسی علوم انسانی اسلامی.
ایده پردازی و نظریه پردازی در راستای تحول علوم انسانی (وفق مبادی انقلاب اسلامی)
..........