SliderSliderSlider
ایونت رو

 

کد رویداد : 16641              
وضعیت : برگزار شده
تاریخ شروع : چهارشنبه 03 خرداد 96 Wed 24 May 17
تاریخ پایان : جمعه 05 خرداد 96 Fri 26 May 17
قبل از هر گونه برنامه ریزی و اقدامی، صحت اطلاعات را از برگزار کننده و منبع رویداد، استعلام نمایید.
کشور، شهر و محل برگزاری :
آسیا، خاورمیانه، ایران، استان اصفهان، اصفهان، دانشگاه صنعتی
Asia, Middle East, Iran, Isfahan Province, Isfahan
سطح برگزاری : داخلی، بین المللی
نوع ورودی : نیاز به ثبت نام و رزرو
برگزارکننده : دانشگاه صنعتی اصفهان
اطلاعات تماس : ۰۳۱۳۳۹۱۳۵۸۳ فکس دبیرخانه: ۰۳۱۳۳۹۱۲۴۸۰
منبع ذکر رویداد : سایت دبیر خانه همایش( )

جاده تاریخی ابریشم بعنوان جاده‌ای استراتژیک، منشاء تبادلات فرهنگی و اقتصادی زیادی میان کشورهای مختلفی به گستردگی پهنه وسیعی از قاره های آسیا و اروپا، از کشور چین تا کشورهای ساحل مدیترانه بوده است. این جاده نقش بسزایی در فرهنگ‌سازی و ایجاد تمدن‌های چین‏‏‏، ایران‏، شبه قاره هند، کشورهای عربی و شمالی آفریقا و حتی اروپا داشته است. در گذشته عمده ارتباطات اقتصادی و سیاسی بین این کشورها از این مسیر انجام می‌گرفته است که به دلیل تغییر شرایط جغرافیای، سیاسی،‏ اقتصادی و اجتماعی، در حال حاضر این مسیر از بین رفته است. بازگشایی مجدد این جاده می‌تواند علاوه بر افزایش مبادلات اقتصادی، ارتباط بین دانشمندان و سیاست‌گذاران بخش‌های مختلف از جمله منابع طبیعی را تسهیل نموده و باعث رونق مجدد و ارتباط نزدیکتر علمی کشورهای این حوزه گردد.
مشکلات زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی، طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت منابع آبی که در این منطقه وجود دارد و اثرات فراسرزمینی گسترده ای با خود به همراه دارد، معیشت و زندگی افراد مختلف را در جای جای دنیا متاثر نموده است. همه کشورهای حوزه جاده ابریشم می توانند از این همکاری های مشترک در رفع این مشکلات و مدیریت جامع نگر بهره مند گردند.
به هرحال همکاری های بین المللی در مسیر این جاده پیچیدگی‌های خاص خود را نیز داراست. علوم اطلاعات جغرافیایی و ژئوماتیک و داده‌های مکانی موجود در این کشورها می‌تواند به مثابه شبکه‌ای، دانشمندان و نهادهای علمی این حوزه را به یکدیگر مرتبط سازد.
دپارتمان منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه موسسه اکولوژی و جغرافیای ژینجیانگ چین وابسته به آکادمی علوم چین درصدد برآمدند که مجموعه ای از کنفرانس‌های مربوط به سیستم اطلاعات جغرافیایی را با هدف تسهیل ارتباط بیشتر دانشمندان این حوزه از سال 2017 شروع نمایند.
نخستین همایش از این مجموعه با عنوان «همایش بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم در سال 2017» دریافت مقاله و ثبت نام از متقاضیان را شروع نموده است. این کنفرانس از 3 الی 5 خرداد 1396 در محل دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار خواهد شد. اهداف اصلی همایش فراهم کردن فرصتی مناسب جهت تبادل نظر میان پژوهشگران، متخصصین، دانشجویان و فعالان در عرصه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی و کشاورزی با رویکرد کاربرد علوم ژئوماتیک در مدیریت همه جانبه عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین تقویت همکاری‌های علمی و بین المللی کشورهای جاده ابریشم در معرفی و توسعه‌ی روش‌ها و دستاوردهای جدید در زمینه های GIS ، GPS و سنجش از دور می باشد.
اتصال شرق به غرب با جاده ابریشم، گذشته، حال و آینده، شعار نخستین همایش بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم است. علوم اطلاعات جغرافیایی به عنوان پایه اصلی و ژئوانفوماتیک به عنوان روش کار و نرم افزارهای مربوط به GIS به عنوان ابزارهایی مناسب برای برقرار کردن ارتباط مکانی در این پهنه وسیع می‌باشند. وجود ارتباطات اطلاعاتی از داده‌های مکانی برای مدیریت منابع طبیعی و ارزیابی ریسک در زمینه‌های مختلف طبیعی، ژئوپلیتکی و اجتماعی می‌تواند گامی مهم در رسیدن به توسعه پایدار منطقه باشد.
علوم اطلاعات جغرافیایی دارای ابزارهایی کلیدی برای مدیریت جوامع و محیط‌های گوناگون است و بر زندگی روزمره مردم تاثیر بسزایی دارد. موفقیت و پیشرفت هر چه بیشتر در این زمینه به ارتباط بین بخش‌ها و ارگان‌های مختلف، همکاری‌های سیاسی و آموزشی نیاز دارد. هدف مجموعه کنفرانس‌های SilkGIS ایجاد شبکه‌ای بین متخصصان GIS و سنجش از دور است تا بتوانند با همکاری با یکدیگر، زمینه توسعه پایدار کشورهای منطقه را فراهم ساخته و باعث ایجاد شرایط زندگی سالم تر و محیط زیست پایدارتر گردد.

محورهای همایش:
تولیدات ماهواره ای و کاربردها
فناوری‌های جمع آوری داده‌های مکانی
داده‌کاوی و سامانه اطلاعات جغرافیایی تحت وب
ایجاد و توسعه زیر ساخت داده‌های مکانی
ژئوپولتیک
تغیر اقلیم و سازگاری
بلایای طبیعی و مدیریت بحران
هیدرولوژی و منابع آب
پهنه بندی و مدیریت عرصه های طبیعی و محیط زیست
مدیریت و مدل‌سازی اکوسیستم‌
مدیریت و برنامه ریزی شهری
کشاورزی، توسعه پایدار، امنیت غذایی


تذکر: قبل از هرگونه برنامه ریزی برای حضور و یا اقدامی در رابطه با رویدادها، از مسئولین برگزاری، صحت اطلاعات، شامل زمان، مکان و... را پیگیری نمایید.