SliderSliderSlider
ایونت رو

 

کد خبر: 3228
تاریخ انتشار: جمعه, ۰۶ آبان ۱۴۰۱ ۲۰:۰۴
دسته: اخبار
پرینت
ایمیل

جدیدترین دستگاه های بسته بندی و مشخصات آنها

چون محصولات از لحاظ جامد یا مایع بودن، گرانولی، پودری، چسبندگی، شیمیایی یا دارویی و ... دستگاه هایی که برای بسته بندی آنها استفاده می شوند نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

صنعت بسته بندی نیز مانند هر صنعت دیگری امروزه پیشرفت هایی داشته است و دستگاه های بسته بندی جدیدی به بازار عرضه شده است. جدیدترین دستگاه ها از تکنولوژی های X-Ray استفاده می کنند که معمولاً برای جلوگیری از ورود ذرات ناخالصی به داخل بسته بندی محصول است.

در این مقاله می خواهیم به بررسی برخی از دستگاه های جدید که امروزه در صنعت بسته بندی استفاده می شوند، بپردازیم.

انواع ماشین های پر کن

ماشین های پر کن یکی از پر استفاده ترین و متنوع ترین دستگاه های بسته بندی هستند. این ماشین ها به ظاهر کار ساده و آسانی را انجام می دهند و به نظر می رسد که محصولی را در ظرفی می ریزند. اما در عمل گاها کار این دستگاها بسیار پیچیده تر می باشد.
از این رو که محصولات در حالت های مختلف جامد، مایع و گاز هستند که ممکن است؛ گازی مخصوص یا حتی سمی باشد.
و محصولات گرانولی و پودری و یا حتی مایع که بعضی از آن ها چسبندگی دارند که این امر شامل مواد خمیری نیز می باشد. در بعضی موارد نیز محصول شما مایعی گاز دار است؛ که هدف بسته بندی آن بدون از دست دادن گاز و کف کردن مایع است.

دستگاه بسته بندی دربند

برای برخی از محصولات مانند عطر و ادکلن، صنایع غذایی، دارویی یا شیمیایی و ... که می بایست به حالت ایزوله در بیایند باید از این دستگاه استفاده کرد. حال این محصولات می توانند به حالت کمپوت و کنسروی یا شیشه های حاوی مایعات مانند انواع نوشیدنی ها باشند.

دستگاه بسته بندی سلفون از رو

این دستگاه محصول مورد نظر را از سمت بالا بسته بندی می کند مثلا محصولی مانند لواشک که باید هم از زیر و هم از رو سلفون کشیده شود در این دستگاه قسمت رویی آن سلفون می شود. این ماشین های بسته بندی انواع مختلفی دارد از جمله:

 خانگی
 رومیزی
 اتوماتیک
 حرارتی و...

دستگاه بسته بندی سلفون از زیر

قسمتی از بسته بندی برخی از محصولات مانند بعضی شیرینی ها لواشک و یا نوعی از بستنی ها باید به وسیله ی دستگاه بسته بندی سلفون از زیر انجام شوند.

دستگاه بسته بندی سیل

در واقع این نوع از بسته بندی توسط ظروف یک بار مصرف انجام می شود زمانی که بخواهیم محصولی را بسته بندی کنیم مانند سالاد ها یا بعضی از خوراک هایی که در رستوران ها یا هر مکان دیگری بسته بندی می شوند. از این دستگاه استفاده می کنند.

دستگاه شیرینگ

این دستگاه ها نایلون شیرینگ را به اطراف محصول به واسطه ی حرارتی که از خود متصاعد می کند، می چسباند.
دستگاه های شیرینگ دارای دو مدل می باشند که در زیر با آن ها آشنا می شوید:
مدل JRPM-8812 دارای عرض کیسه از 4 تا 8 اینچ و ارتفاع 4 تا 12 اینچ است.
در حالی که مدل JRPM-81215 کیسه هایی از عرض 6.5 تا 12 اینچ و ارتفاع 8 تا 15 اینچ را بسته بندی می کند.

دستگاه های شیرینگ انواع متفاوتی دارند از جمله :
 کابینی
 تونلی
 پلی اتیلن

ماشین آلات لیبل زن (جت پرینتر)

در کنار بسته بندی صحیح محصول و عرضه ی آن به بازار باید به چاپ برند مورد نظر شما نیز اهمیت ویژه ای داد . در اصل این مرحله از بسته بندی است که ضامن اصلی معرفی محصول شما به بازار هدف و مشتری است که این مهم بر عهده ی دستگاه لیبل زن می باشد.

دستگاه بسته بندی چای و دمنوش (تی بگ زن)

کسی نیست که بسته بندی های مخصوص چای و دمنوش ها را ندیده باشد. بنابر این توضیح ساخت و کار و نتیجه ی ماشین های بسته بندی چای و دمنوش نیاز به توضیح زیادی ندارد البته فقط بخشی که محتویات چای و دمنوش در آن قرار می گیرد مربوط به این دستگاه است.

دستگاه وکیوم

این دستگاه ها که شامل دو نمونه ی دستگاه بسته بندی وکیوم تونلی (شرینگ پک تونلی) و دستگاه بسته بندی وکیوم کابینی (شرینگ پک کابینی) تولید میشود. نمونه ی تونلی برای شرینگ انواع کارتن ، شیشه ، قوطی و… استفاده میشود.
نمونه ی شرینگ پک کابینی برای بسته بندی ظروف سر باز مورد استفاده قرار میگیرد. همانگونه که از نام دستگاه مشخص است، این دستگاه ها مواد غذایی همچون مرغ، ماهی، گوشت، میوه، سبزیجات و ... را وکیوم می کنند و کارایی این نوع بسته بندی برای محصولاتیست که نباید در معرض هوا قرار گیرند.

جدیدترین دستگاه ها چه خصوصیاتی دارند؟

دستگاه های بسته بندی امروزه امکانات جدیدی دارند که هر کدام از ویژگی ها باعث راحت شدن کار با آنها و کاربرد در زمینه های مختلف دستگاه می شود. از جمله امکانات جدید و بروز که در دستگاه های بسته بندی استفاده می شود:

رفع ناخالصی ها با استفاده از تکنولوژی X-Ray یا اشعه ایکس

تکنولوژی X-Ray کمک می کند که یک سری از ناخالصی های باقی مانده در مواد غذایی تشخیص داده شود. یکی از معضلات تولید کنندگان ورود ذرات ناخالصی در بسته های تولید شده می باشد.
مثلاً برای یک تولید کننده مواد غذایی عاری بودن مواد غذایی از بازمانده حشرات و موارد دیگر در بسته بندی خروجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
با پیشرفت تکنولوژی وجود نا خالصی هایی مانند یک حشره در یک بسته مواد غذائی و وایرال شدن آن در فضای مجازی میتواند به حیثیت کارخانه و بالطبع تولید آن در جامعه آسیب جبران ناپذیری وارد نماید. و در همین راستا به اعتماد خریداران که یکی از مهم ترین اهداف مارکتینگ است خدشه وارد کند.
بنابراین هر گونه نا خالصی در محصولات انتهایی خطوط تولید میتواند فاجعه ای برای تولید کننده به همراه داشته باشد.
دستگاههای تشخیص خودکار ناخالصی جهت خطوط تولید به دو بخش تقسیم میشود.

ناخالصی های فلزی

در این مورد دستگاههای فلزیاب صنعتی که در انتهای خط تولید برای تشخیص فلز میباشند مورد استفاده قرار میگیرد. در بسیاری از موارد بسته بندی مواد غذایی در فویل های آلومینیومی میباشد.
که در این صورت دستگاههای فلزیاب میتوانند جهت تشخیص ناخالصی های فلزی آهنی در بسته مورد استفاده قرار گیرند.

انواع ناخالصی

دستگاههای ( X-Ray ) ایکس ری جهت تشخیص انواع ناخالصی در بسته های تولیدی می توانند مورد استفاده قرار گیرند
این ناخالصی ها می توانند شامل ذرات فلز چوب، سنگ، پلاستیک، یا انواع حشرات و... باشند.
لازم به ذکر است عملکرد های تکنولوژی اشعه ایکس ( X-Ray ) بسیار متنوع است و در کلاس های مختلف قابل بهره برداری است.

قیمت دستگاه های بسته بندی

قیمت ماشین آلات بسته بندی خانگی که از ابعاد کوچکتری بر خوردارند و همچنین کارایی محدود تری دارند. همچنین دستگاه های نیمه اتوماتیک در محدوده ی کمتر از 100 میلیون می باشند ولی قیمت مدل های تمام اتوماتیک می تواند به طور تقریبی تا دو برابر قیمت ماشین هایی که در بالا ذکر شد نیز باشند. البته کاملا مشخص است که قیمت ها به واسطه ی تغییرات اقتصادی ممکن است تغییر کنند. یکی از شرکت های فعال در زمینه دستگاه های بسته بندی شرکت rasamachine است که میتوانید قیمت بروز محصولات را از این شرکت دریافت کنید.

بازدید: 260




تذکر: قبل از هرگونه برنامه ریزی برای حضور و یا اقدامی در رابطه با رویدادها، از مسئولین برگزاری، صحت اطلاعات، شامل زمان، مکان و... را پیگیری نمایید.