SliderSliderSlider
ایونت رو

 

کد رویداد : 13678              
وضعیت : برگزار شده
تاریخ شروع : یکشنبه 05 دی 95 Sun 25 December 16
تاریخ پایان : جمعه 10 دی 95 Fri 30 December 16
ساعت شروع : 19:00
ساعت پایان : 22:00
قبل از هر گونه برنامه ریزی و اقدامی، صحت اطلاعات را از برگزار کننده و منبع رویداد، استعلام نمایید.
کشور، شهر و محل برگزاری :
آسیا، خاورمیانه، ایران، استان تهران، تهران، تالار رودکی
Asia, Middle East, Iran, Tehran Province, Tehran
سطح برگزاری : داخلی، ملی، استانی، شهری
نوع ورودی : دارای ورودی (غیر رایگان)، نیاز به ثبت نام و رزرو
منبع ذکر رویداد : سایت موسیقی ما( http://www.musicema.com/ )

ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر با همکاری گروه موسیقی تهران از پنجم تا دهم دی امسال با دبیری «علیرضا مشایخی» در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود. امسال قرار است ارکستر موسیقی نو و ارکستر مجلس کروما به رهبری سعید علیجانی، ارکستر ریکوردر پارس و ارکستر مجلس شرق به رهبری مهرداد تیموری، آنسامبل کاروان به سرپرستی فرزان فرنیا، گروه کر تونان به رهبری میلاد عمران لو، کوآرتت زهی رسپینا به سرپرستی آرش اسدنژاد، کوآرتت زهی متزو به سرپرستی سعید محمدعلی، آنسامبل پرکاشن تهران در آن به اجرای برنامه بپردازند. آئین پایانی جشنواره نیز طی روزهای پنجم تا دهم دی از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود، اجرای یک رسیتال پیانو ویژه با هنرمندی پرفسور آلبرت ساسمن استاد دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین نیز از دیگر برنامه‌‌‌های این جشنواره است.

«علیرضا مشایخی» -دبیر ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر- در این نشست، به تلاش‌های «پرویز محمود» اشاره کرد که ارکستر سمفونیک تهران را پایه گذاری کرد و دیگران را متوجه‌ی این ماجرا کرد:‌ «بعد از این نسل بود که بنده و افرادی چون احمد پژمان به دنبال تحصیلات آکادمیک موسیقی رفتیم که بعدها برخی از این فعالیت‌ها تبدیل به تشکیل گروه‌های موسیقایی چون گروه موسیقی قرن بیستم شد.»

او گروه قرن بیستم را با همراهی «فریماه قوام صدری» تشکیل داد و برنامه‌های مختلفی را نیز به اجرا درآوردند؛ اما در عین حال در تمام این سال‌ها در زمینه‌های پژوهشی و علمی نیز فعالیت‌هایی را انجام داد که نتیجه آنها برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر شد؛ جشنواره‌ای که امسال ششمین دوره‌ی خود را از سر می‌گذراند، جشنواره‌ای که البته به گفته‌ی مشایخی چندان مورد حمایت رسانه‌ها و همچنین بنگاه‌های اقتصادی نیست: «این خیلی موضوع دردناکی است که اغلب رسانه‌ها همواره درباره کنسرت‌های خوانندگان پاپ مطالب زیادی منتشر می‌کنند؛ اما به این جشنواره توجه چندانی ندارند و این در حالی است که این رویداد کاملا آکادمیک است و دست‌اندرکاران آن، طی روزهای فعالیت خود بیش از ۱۵ ساعت کار بدون حقوق می‌کنند که متاسفانه هیچ کسی به آنها توجه نمی کند. این عدم بی توجهی در شرایطی است که من طی این ۲۶ سال گذشته که مرتب در حوزه دانشگاه حضور فعالی داشتم، هنوز نتوانسته ام برای تحقیقات خود پیرامون موسیقی معاصر، مکان مناسبی را پیدا کنم تا بتوانم در فراق بال این کمبود موسیقایی را حل کنم.»
مشایخی می‌گوید: «خیلی دوست دارم که بروید و جستجو کنید که در همین ارکستر سمفونیک تهران خودمان چند دقیقه از آثار علیرضا مشایخی را نوازندگی کرده اند. وقتی این جستجو تمام شد و شما مشاهده کردید که این اجراها به ساعت هم نمی رسد، آن وقت متوجه می‌شوید که تکلیف آهنگساز نسل جوان ما چه خواهد بود. من به هیچ عنوان منکر نیاز جامعه به مخاطبان گونه‌های مختلف موسیقایی نیستم؛ اما بر این باورم باید از حوزه موسیقی علمی کشور حمایت شود.»

او می‌گوید که کدام دیوانه ای در کدام کشور پیدا می‌شود که تا این حد با مشکلات و سختی به کار مشغول باشد؟ استاد موسیقی‌دان البته می‌گوید که منتی درباره این موضوع ندارد؛ چون معتقد به تفکر در موسیقی این کشور است و تا آخرین لحظه‌ای که توان دارد از این ماجرا عقب نشینی نمی‌کند؛ توقع حمایت دارد؛ اما در غیر این صورت هم دست از کار نخواهد کشید: «باور کنید که بلیت‌های گران قیمت سالن‌ها، موسیقی را زنده نگه نمی‌دارد. این یک فاجعه است که موسیقی علمی کشور از حمایت مالی چندانی برخوردار نیست. در حالی که در همه کشورهای صاحب فرهنگ و موسیقی، هرجا که موسیقی علمی حضور دارد برای آن پول خرج می‌کنند. به عبارتی می‌توانم اینگونه بگویم که آنها لازم نیست برای افرادی چون لیدی گاگا بودجه خرج کنند، آنها تلاش می‌کنند تا در عرصه موسیقی علمی حمایت‌های مالی داشته باشند.»

«مهرداد تیموری» عضو ستاد برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر هم در این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت:«نوع موسیقی این جشنواره موسیقی متفکر و علمی است و این خیلی بد است که بیلبوردهای تبلیغاتی یک کنسرت درجه ۳ پاپ در همه جای شهر وجود دارد اما این نوع موزیک ما که در همه جای دنیا معیار پیشرفت است، هیچگونه اسپانسری ندارد.»

ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر توسط گروه موسیقی تهران با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران روزهای پنجم تا دهم دی در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

تالار رودکی تهران
ایونت رو عضویت در ایونت رو گزارش اطلاعات اشتباه

رویداد های مرتبط

موارد بیشتر



تذکر: قبل از هرگونه برنامه ریزی برای حضور و یا اقدامی در رابطه با رویدادها، از مسئولین برگزاری، صحت اطلاعات، شامل زمان، مکان و... را پیگیری نمایید.