نمایشگاه نقاشی، چاپ و حجم مصطفی دشتی
مدیا: نقاشی، چاپ و حجم
آنچه در اين فضاست، تمام مصطفي دشتي و بيش از اوست.
شايد بتوان گفت بيش از خود دشتي غريزه هاي طبيعي به كارها شكل داده اند و او مسير هدايت غريزه ها و رويكرد آثار را مشخص كرده.
در اين دسته از رويكردها، نقاش با كنش هاي لحظه اي و درگير كردن احساسات تا حدي تصادفي تا حدي گزينشي با محيط، نقاشي را مي سازد و مسير كار با توجه به حسي كه از كار ناتمام مي گيرد مدام تغيير مي كند و هرگز تمام نمي شود.
در چنين برخوردي هنرمند در تلاش است تا آگاهي خود را زير سايه احساسات خام و زنده عرضه كند، به همين دليل مخاطب از طريق غرايز و احساساتش كه با رنگ ها و نحوه قرار گرفتن آن ها تحريك مي شود و در اشتراك انساني با خالق اثر است مي تواند به راحتي با آثار ارتباط برقرار كند اما شايد از راه تحليل، معنا كاوي يا جستجو براي الگوهاي آشنا به جايي نرسد.
اهميت آزادي، چه مفهومي و چه كاربردي، در هنر جديد و به خصوص در هنر انتزاعي تا حد زيادي همه چيز را زير سلطه مي گيرد و به حدود تحميلي واقعيت خارجي حمله مي كند.
منشاء خلق نقاشي انتزاعي به طور خاص و توجه به رنگ به طور عام گذشتن از فرم هاي غير متقن و الگوهاي معمول، زنده كردن آن ها با رنگ و يا يك دستي و هماهنگي با پرچم داري احساس زنده و رسيدن به آزادي ايست كه در آن نقاش و مخاطب در برخوردي مستقيم، با رنگ، احساسات را بدون مرز داد و ستد مي كنند.
اينطور بگويم كه نقاشي انتزاعي نقشه احساسات نقاش است كه با رنگ كنترل مي شود. بديهي است كه طرز تفكر، ايده ها و هر آنچه در مغز نقاش مي گذرد در شكل گيري نقاشي دخيل اند اما هر چه هنرمند بيشتر موفق شود آن ها را به زبان احساساتي كه هم زبان رنگ است ترجمه كند، اثر يك دستي و تماميت بيشتري خواهد داشت و اصيل تر خواهد بود.
قضاوت درباره ارزشمندي احساسات هنرمند، به عهده زمان است.
حسين به روش
١٤ ارديبهشت ١٣٩٥
What is presented here is Mostafa Dashti in his entirety and so much more.
It can be said that Dashti's instinct and intuition are the driving force behind the formation of these paintings.
With this in mind, the artist, by conscious choice or accident, engages with the environment and in a spontaneous fashion constructs a painting. Dashti's paintings have the quality of ongoing works of art, in a constant state of evolution.
In his practice Mostafa Dashti attempts to present his consciousness through raw emotion, stimulating the viewer's bare instincts. The viewer, prompted by colours and compositions, develops a human interaction with the artist; trying to understand such works using accepted methods of analysis and interpretation would not achieve a satisfactory result.
Freedom, wether conceptual or practical, in the realm of new art and specially abstract art overshadows all else and imposes itself on the reality at large.
For Mostafa Dashti, creating abstract painting in particular, and his sensitivity in use of colour in general, is to transcend solid forms and conventional standards, to express life through color and harmony with vibrant emotions at the forefront.
Abstract painting is the painter's map of emotions, in Dashti's case controlled by colour. Naturally, what goes on in the painter's mind, his ideas and thoughts play a great role in creating a painting. However as the artist masters the translation of the language of emotion into colour, the artwork would gain in consistency and integrity.
Only time can judge the depth and richness of the artist's emotion.
Hossein Beh-Ravesh
May 3, 2016